Roadtrip în Cipru (2018)
Categories Idei de roadtrip, Jurnale de călătorieCând am aflat de la niște prieteni că vor pleca la sfârșitul verii în Cipru, curiozitatea m-a facut să citesc câte ceva despre această destinație. În afară de chestiile legate de cultură generala precum poziționare pe hartă sau limba folosită, nu știam foarte multe despre climă, relief sau tipurile de obiective turistice. Rapid pe Google „visit in Cyprus” și deja am înțeles că există niște stațiuni de plajă, drumuri prin munți sau o capitală care jumătate este cipriotă și cealaltă jumătate turcă. Concluzia rapidă a fost că vrem să vedem și noi toate locurile astea însa în extrasezon, scopul nefiind neapărat statul la plajă.
Dacă nu ești interesat de varianta scrisă, te poți uita la vlogurile de mai jos.
Abonează-te la canalul roadtrips.ro de YouTube pentru a fi la curent cu toate video-urile noastre.
Organizarea
Fiind oarecum la curent cu ce curse mai lansează companiile low-cost, știam că din 28 martie RyanAir începe să zboare în Paphos, o localitate mai puțin cunoscută decat Larnaca unde sunt majoritatea curselor internaționale. Ca orice rută nouă care trebuie promovată, această promovare se face în principal prin tarife mai accesibile. Văzând un cost de doar 20eur/pers. dus-întors, am rezervat 12-19 aprilie și următorul roadtrip era deja stabilit.
La câteva ore după rezervarea zborului am zis să mă pun în temă și cu regulile de condus (viteze în oraș/afara, alcool permis etc.) și mare mi-a fost mirarea când am văzut că în Cipru se conduce invers. Aveam deja o mică experiență după mersul cu scuterul în Thailanda dar tot aveam ceva emoții având în vedere că nici măcar nu mă urcasem vreodata pe locul șoferului într-o astfel de mașină. Super, să fie aventură!
Pasul următor a fost închirierea mașinii. Încă suntem în fericita situație în care nu avem card de credit și trebuie să apelam în principiu la companii locale de închiriere care acceptă depozit cash. Am văzut o recomandare a unei astfel de companii într-o discuție pe TripAdvisor și i-am contactact. Mi-au răspuns în câteva ore că e ok și fără credit card și mi-au spus prețul și procedura de rezervare. Total închiriere: 185eur (26eur/zi) cu avans 20% și depozit cash la ridicarea mașinii: 300eur.
Mi s-a părut puțin dubios că îmi cerea să dau datele cardului în clar pe email pentru achitarea avansului, bineînțeles că am refuzat și imediat după a venit cu propunerea de a plăti prin PayPal. Lucru pe care l-am și facut.
Compania este PafoRentals și îi recomand dacă sunteți în situația să nu aveți card de credit. Ne-au așteptat la orele stabilite atât la sosire cât și la plecare și ne-au explicat că nu orice zgârietura e considerată damage. Ce-i drept și masina pe care am primit-o avea zgârieturi din plin, probabil dacă mai faceam noi una oricum nu se cunoștea.
Cazările le-am rezervat de pe azi pe mâine doar de pe Booking. Nu ne-a dezamagit nici de data asta, peste tot pe unde am fost am avut zeci de variante din care am putut alege.
Planul
Făcând lista de obiective turistice pe care vrem să le vedem (găsite în principiu pe Google), le-am grupat pe 3 zone și am alocat un număr de zile în functie de cât de multe erau și de tipul lor. Ca idee, insula de la est la vest are aproape 200km și există autostradă pe 70% din distanța asta așa că distanța parcursă într-o zi o să fie destul de mică raportat la un roadtrip prin Europa unde într-o zi poți face 500km lejer față de maxim 100km în cazul de față.
Obiectivele pe care noi le-am avut pe listă sunt:
- Pietrele Afroditei
- Parcul Arheologic din Paphos
- Catacombele regilor
- Băile lui Adonis
- Canionul Avakas
- Băile Afroditei
- Satul Omodos
- Munții Troodos
- Mănăstirea Kykkos
- Nicosia
- Ayia Napa
- Larnaca
- Limassol
Experiența
Cum spuneam mai sus, aeroportul din Paphos este unul secundar așadar când am ajuns am avut impresia că am ajuns într-un loc părăsit, niciun alt avion parcat prin zonă, am mers pe jos până în terminal și acolo singurii oameni erau doar cei din avionul proaspăt sosit. 1 minut de paper work cu reprezentantul companiei de închirieri auto și imediat după ne-a dus la mașina care era parcată în fața ieșirii din aeroport (un avantaj al aterizării pe aeroporturi din astea micuțe).
Nu era un Suzuki Swift ci o Honda Jazz, puțin mai lungă și mai leneșă decât mă așteptam. Un scurt instructaj care cum sunt butoanele și ne-a lăsat în paza Domnului. Experiența de mers pe partea stângă a drumului aveam, însa nu aveam feeling-ul de a schimba viteza cu mâna stângă și a ma uita în oglinda retrovizoare tot în partea stângă. Noroc de extra sezon ca în următorii 10km abia dacă am întâlnit 5 mașini și am avut timp să mă obișnuiesc cu ideea.
Primul obiectiv la care am ajuns a fost Petra tou Romiou (Pietrele Afroditei), o formațiune stâncoasă cunoscută mai degrabă pentru mitul conform căreia Afrodita s-a născut din valurile de pe această plajă decât pentru spectaculozitatea lor. Există un tunel pentru pietoni pe sub șosea care face legătura dintre parcare și plajă.
După ce am facut botezul condusului cu acești 10km, eram pregătiți pentru nivelul următor: autostradă și oraș. Pe autostradă am concluzionat că mașina asta nu merge mai mult de 120km/h și m-am obișnuit definitiv cu uitatul în retrovizoare (din obișnuință pe autostradă ma uit în retrovizoare destul de des). Am trecut și de testul giratorului (a mai multor chiar) și am ajuns în Paphos să vedem arheologie. Mai exact Kings Tombs și Archeological Park, la vreo 10 minute distanță unul de altul.
După vreo 8km de mers pe jos și prin soare prin aceste 2 parcuri arheologice, am vizitat faleza din Paphos pentru achiziționarea de pălării, mâncat și găsit cazare (da, într-un roadtrip, cazarea o iei cu 1h inainte să ajungi la cazare).
De menționat ar mai fi ca în Cipru prizele sunt cu 3 pini și ca români, avem nevoie de adaptoare. Recepționista de la hotel, româncă și ea, a vrut să ne învețe un hack cum pot fi folosite prizele cu ștechere românești fără adaptoare dar m-am lăsat păgubaș când unul dintre pași era să bagi o cheie într-una din găurile prizei :).
Vlog Ziua 1
În a doua zi ne-am decazat din Paphos și am plecat spre Băile lui Adonis, undeva pe munte la vreo 15 km de oraș. Văzându-l ca recomandare prin mai toate articolele găsite pe net, m-am gândit că e ușor accesibil pentru turiști. Și este, dar mai degrabă cu un ATV sau un 4×4. Când am ieșit de la asfalt, tot era menționat pe indicatoare „GOOD FOR ALL CARS” și i-am dat înainte cu încredere. Până am ajuns pe un drum comparabil cu Transalpina inainte de modernizare. Loc de întors deja nu mai era, norocul nostru că tot drumul am întâlnit doar 2 mașini (4×4 bineînțeles) și am mers ca pe un drum cu o singură bandă.
Într-una din zile, uitându-mă pe contractul de închiriere al mașinii, era o mențiune specială pentru traseele către Băile lui Adonis cum că asigurarea nu acoperă daunele produse pe aceste drumuri. Lucky us!
Aici se află o cascadă și o mică oază (cu apă rece, de munte) iar legenda spune că bărbații care fac baie aici devin mai puternici (if you know what I mean) iar femeile pot rămâne însărcinate și la 60 ani 🙂 Destul de mic locul, dacă sunt mai mult de 30 persoane deja ar fi aglomerat.
Am coborât muntele (pe alt drum dar la fel de extrem) și-am ajuns iar pe malul mării către Canionul Avakas. Acest canion se află în parcul național Avakas, o zonă plină de trasee de trekking care ocupă extremitatea vestică a insulei. Ultimii 2 km sunt neasfaltați dar ok-ish și pentru mașinile de clasă mică. Noi ne-am speriat puțin după experiența precedenta și-am lăsat mașina ceva mai departe de parcarea oficiala (unde te duce Waze/Maps). N-a fost o decizie prea înțeleaptă având în vedere că era 1 după masa și 25 de grade care se simțeau ca 35.
La 20 minute de mers pe jos din parcare se ajunge deja la partea cea mai spectaculoasă a canionului. Locul ăsta se află în top 3 cele mai cool locuri văzute în Cipru.
Deși aveam cazarea în partea de nord a insulei (la vreo 40km distanță), am hotărât că restul zilei să o petrecem pe o plajă aproape pustie (White River Beach), plajă care ne-a ieșit în cale în drumul spre canion.
Vlog Ziua 2
În ziua 3 planurile ne-au fost date puțin peste cap pentru că traseul pe care-l gândisem uitându-ne pe hartă nu era recomandat pe nicio aplicație de navigare și a trebuit să facem un ocol de vreo 80km (drum care conform Waze/Maps ar fi fost mai rapid decât varianta mai directa de doar 30km). Probabil era drum neasfaltat prin munte. N-am vrut să ne batem capul și am ales varianta mai lungă. Prima oprire, de băut cafeaua, a fost la Golful Afroditei, într-un restaurant gol, la malul mării. Aici ar mai fi fost și Baile Afroditei de văzut dar am tras concluzia că era ceva prea asemănator cu Baile lui Adonis de le vazusem cu o zi înainte și am pornit la drum că tot aveam ocol de făcut.
Drumul ne-a dus înapoi în sud prin Paphos, vreo 15km pe autostradă și apoi am început urcarea spre centrul insulei, în munții Troodos. Drumuri pustii, o plăcere să conduci…
Ora prânzului ne-a prins în satul Omodos, un așa zis sat tradițional. O piațetă animată plină de restaurante, o mică mănăstire și câteva magazine de suveniruri. Atmosfera e una de relaxare, după masă te poți plimba pe străduțe deși nu aș zice că am văzut ceva tradițional.
Către următorul obiectiv, mănăstirea Kikkos, chiar am mers pe drumuri considerate de munte. Vreme de vreo 30km, chiar dacă ai fi vrut nu aveai unde să depășești 40km/h. Foarte pustie și această parte așa că a fost un drum relaxant dar puțin amețitor din cauza atâtor curbe. Ne-am fi așteptat la ceva mai spectaculos pentru această porțiune dar majoritatea drumului e prin pădure. Fiind zonă de munte, localitățile sunt mici și răsfirate iar locurile de cazare nu sunt chiar numeroase așa că ceva atenție cu plănuirea traseelor dacă vreți să înnoptați în zonă.
Vlog Ziua 3
Ziua 4 a fost zi de city break, adică am ajuns în Nicosia, am parcat cât mai aproape de centrul vechi și ne-am plimbat vreme de câteva ore pe străduțele cipriote și turcești. Linia de demarcație dintre Cipru și Ciprul de Nord împarte capitala în două, așa că trebuie să treci granița dacă vrei să vezi și partea de nord a orașului. Lucru pe care-l super recomandăm pentru că vei trece de la cultura europeană la cea orientala în doar câteva minute.
Înainte de a părăsi orașul, a trebuit să alimentăm și mașina, operațiune care mi-a dat ceva bătăi de cap la primele 3 benzinării 🙂 Deși erau genul de benzinarii cu magazin (respectiv cu personal), pompele sunt pe modul automat. M-a indus în eroare faptul ca pompa în sine avea și ea tastatură/ecran/cititor de card dar de fapt există o altă pompă centrală unde tastai de cât vrei să alimentezi, plăteai (cash sau card) și abia la final selectai pompa la care alimentai efectiv. Apoi te duceai și începeai alimentarea fără vreo altă operațiune. Prețul asemănător cu cel din România.
La destinația finală a zilei am ajuns destul de repede, în 1h, doar pe autostradă. Mai exact în Ayia Napa. Pentru cazare am prins o ofertă last-minute într-un hotel cu vedere la mare, fix lângă plajă, așa că am avut timp și de vreo 2h de bronzat.
Seara am luat la pas stațiunea dar nefiind încă sezon atmosfera era cam dezolantă. Ayia Napa e recunoscută pentru viața de noapte, are o stradă plină numai cu cluburi iar multe oferă opțiune de transport gratuit hotel-club-hotel cu limuzina.
Vlog Ziua 4
Ziua 5 ne-a plimbat în jurul orașului Ayia Napa, am stat la plajă, am făcut beach hopping și am văzut cele mai cunoscute obiective carstice din zonă. Apa era crystal clear peste tot pe unde am oprit.
La finalul zilei am pornit spre Larnaca unde urma să stăm 2 nopți. Asta a însemnat un drum de 30 minute doar pe autostradă.
Vlog Ziua 5
Larnaca este al 3-lea cel mai mare oraș din Cipru, are 2 plaje, dar sentimentul pe care ți-l dă nu e de un oraș de plajă așa că am hotărât să-l consideram tot ca un city break, luând la pas zonele turistice din oraș și de pe langă. Zone care erau așa cum ne-am obișnuit toată vacanța, adică goale 🙂
Am pornit de dimineață undeva în afara orașului să vedem Moscheea Umm Haram și coloniile de flamingo despre care citisem pe net. Din păcate n-am avut noroc de flamingo dar lânga moschee am văzut cele mai multe pisici pe metru pătrat la un loc.
Apeductul Kamares a fost următoarea destinație, undeva în interiorul orașului. Nu e genul de obiectiv unde să poposești prea mult așa că după asta am parcat mașina la hotel și-am pornit pe jos prin zona turistică a orașului.
Centrul vechi are destul de multe obiective de văzut cât să-ți ocupe o zi întreagă dar fiind foarte cald, noi ne-am limitat doar la biserica Sf. Lazăr (unde sunt moaștele Sf. Lazăr), Fortul Larnaca și Marina.
Spuneam că Larnaca are 2 plaje, cea din centrul orașului de-a lungul falezei care se numește Finikoudes și alta mai la est numită Makenzie. Ambele au un fel de nisip nămolos și apa este foarte mică câteva zeci de metri în larg. Cea din centru, având faleza aproape poate fi destul de zgomotoasă și nici nu este foarte lată. În schimb, pe Makenzie e o întreagă salbă de restaurante/beach bar-uri care în timpul sezonului cred că sunt la fel de zgomotoase.
Punctul forte al plajei Makenzie în schimb este că poți face plane spotting, pista aeroportului din Larnaca începând dintr-unul din capetele plajei. În timpul sezonului, probabil aterizează un avion la fiecare 10 minute așa că poate fi destul de interesant.
În Larnaca soarele apune peste oraș și nu peste mare așa că am urcat repede în mașină și 5 minute mai târziu eram pe malul lacului sărat aflat pe partea cealalta a orașului, încheind ziua cu un apus pe cinste.
Vlog Ziua 6
Traseul l-am facut în așa fel încat în fiecare zi să ne apropiem cât mai mult de punctul de plecare. Destinația firească pentru ultima zi a fost Limassol, al doilea cel mai mare oraș din Cipru, la care am ajuns după încă 40 min pe autostradă. Am parcat undeva în centrul orașului și-am pornit la pas prin centru. Fiind zi lucrătoare, nu ne-am întâlnit cu prea multi turiști. Obiectivul principal din oraș este Castelul Limassol, castel care spre deosebire de cel din Larnaca are ceva mai multe lucruri de oferit.
În Limassol n-am văzut nicio plajă ci doar faleza pietonală din zona portului.
Cazarea am găsit-o undeva în afara orașului, într-o localitate aproape de autostradă (Episkopi) pentru că dimineață ne interesa să ajungem cât mai rapid la aeroport. Până acolo însă am mai trecut pe la un castel cu o formă interesantă de cub, Kolossi. Aici am fost dezamăgiți puțin pentru că înăuntru încăperile erau goale și nu prea era nimic de văzut/făcut.
Ultimul obiectiv al zilei ar fi trebuit să fie parcul arheologic Kurion dar odată ajunși acolo și văzând cât de mare e, combinat cu cele 27 de grade și orele prânzului, ne-au facut să ne dam bătuți și să petrecem ultimele ore la piscina hotelului.
Vlog Ziua 7
Concluzii
- A fost o decizie înțeleaptă să mergem în extrasezon, ne-am putut bucura în voie de toatele zonele turistice fără să ne simțim în vreun moment copleșiți.
- Condusul pe invers nu e ceva imposibil, după prima zi de condus deja ești de-al locului.
- Așteptările ne-au fost depășite, nu ne așteptam să vedem o așa diversitate de obiective.
- Vremea de 25 de grade e perfecta pentru plajă, mai puțin pentru baie în mare.
Costurile pentru tot ce a presupus acest roadtrip însumează 1122eur pentru 7 zile, 2 persoane.
Dacă ți-a plăcut aventura noastră, nu uita să te abonezi în formularul de mai jos, poate găsești idei de destinații interesante și chiar să dai un SHARE, poate îi inspiri pe alții!
Ne poti lăsa mai jos în comentarii tot felul de întrebări despre vacanța noastră sau chiar ne poți recomanda un nou roadtrip (pe care l-ai făcut sau ți-ai dori să ajungi). Orice sugestie e binevenită.
Foarte interesant si detaliat jurnal de calatorie. Multumesc foarte mult pentru ideile prezentate pe care urmeaza sa le experimentez la jumatatea lunii aprilie 2019.